Mokytojai nėra tobuli. Jie taip pat daro klaidų, kaip ir visi kiti žmonės. Kartais dėl per didelės įtampos ir darbo krūvio pasielgia neapgalvotai. Taip, klaidų išvengti kartais būna neįmanoma, bet svarbiausia jų nekartoti.

Ir vis dėlto yra tam tikrų dalykų, kurių mokytojai niekada neturėtų sau leisti.

Šios klaidos  gali pakenkti ne tik mokytojo misijai, bei ir pakirsti kitų pasitikėjimą.

Bet kuriam mokytojui tenka didelė atsakomybė, todėl jis niekada neturėtų pamiršti savo pasakytų žodžių galios ir savo veiksmų.

 

1.„Man tas pats, kaip mokiniai į mane žiūri“

Tai viena didžiausių pedagogo klaidų! Mokytojas visada turėtų palaikyti pasitikėjimu grįstus su mokiniais santykius. Nes mokymasis neatsiejamas su bendravimu ir gerų tarpusavio santykių palaikymu.

Nes jei moksleiviai nemėgsta mokytojo, nepasitiki juo, negalės veiksmingai mokyti jų. Juk mokymasis yra sudėtingas procesas, susijęs ne tik su  blogo pažymio baime, bet ir su psichologiniu mikroklimatu.

Be to, veiksmingas mokymasis siejamas su motyvacija, moksleivių susidomėjimu, kurį gali pasiekti savo profesijos žinovas.

Kai tarp moksleivių ir mokytojo tvyro abipusis supratimas, jų bendras darbas tampa lengvesnis, moksleiviai stengiasi geriau mokytis ir daugiau pasiekti.

2.„Tu niekada nesugebėsi to padaryti“

Mokytojas visada turėtų skatinti, palaikyti moksleivius, o ne priešingai – menkinti juos.

Nei vienas mokytojas neturi teisės priimti „nuosprendžio“ dėl  to, kaip moksleivis mokosi. Mokytojas gali nurodyti  moksleivio tobulėjimo perspektyvas bei padėti jam atverti duris į ateitį. Pedagogai, priimdami tokius savo sprendimą dėl mokinių, tuo pačiu nustato jiems galutinę ribą, ką jie gali pasiekti.

Bet kuris mokytojas daro didelę įtaką mokiniams. Todėl jie turi nurodyti savo moksleiviams kelią į sėkmę, skatinti naujas, įdomias perspektyvas, o ne sakyti jiems, kad jie niekada to nepasieks.

3.„Tu — tinginys!“

Kai moksleiviui ne kartą sakoma, kad jis yra tingus, tai įsitvirtina jame ir jis nebemato reikalo stengtis. Moksleivis paprasčiausiai praranda prasmę dėti visas pastangas mokytis gerai, nesi jis vis tiek yra „tinginys“. Nors iš tikrųjų yra gilesnių priežasčių, kodėl kai kurie moksleiviai nesistengia ir nedaro to, ko reikalauja mokytojas.

Vietoj šios klijuojamos etiketės mokytojas turėtų geriau pažinti moksleivį ir nustatyti pagrindinę problemos priežastį. Kai tai bus išsiaiškinta, mokytojas labiau supras ir galės padėti mokiniui išspręsti sunkumus.

4.„Tai kvailas klausimas!“

Mokytojai visada turėtų būti pasirengę atsakyti į mokinių klausimus per pamoką, net ir į iš pažiūros nereikšmingus ar nesvarbius. Moksleiviai turi teisę viską žinoti. Veikiau priešingai –  juos reikia skatinti klausti. Bet jei mokytojas atsisako atsakyti į moksleivio klausimą, kiti moksleiviai ir nebeklaus, nes bijos sulaukti neigiamo atsakymo – frazės: „Tai kvailas klausimas“.

Moksleivių klausinėjimai yra svarbūs, nes jie gali pagerinti mokymo kokybę ir suteikti mokytojui tiesioginį grįžtamąjį ryšį, kad būtų galima įvertinti, ar mokiniai supranta medžiagą.

  1. „Aš jau paaiškinau. Reikėjo atidžiai klausyti!“

Nėra dviejų vienodų moksleivių. Jie visi skirtingai supranta mokymo medžiagą. Viena iš mokytojo užduočių yra įsitikinti, kad kiekvienas mokinys supranta turinį. Juk kai kuriems moksleiviams reikia daugiau paaiškinimų ar nurodymų, nei kitiems.

kai kuriems moksleiviams gali būti itin sudėtinga suprasti naujus terminus. Jei mokytojas pateikė mokymo medžiagą klasėje,  tai dar nereiškia, kad visi moksleiviai suprato.

 

Niekada neturėtų diskutuoti su tėvais ar mokiniais, kaip moko kitas mokytojas

Antroje straipsnio dalyje aptarsime, ko mokytojas niekada neturėtų daryti.

Mokytojas niekada neturėtų atsidurti konfliktinėje situacijoje su mokiniu. Tai vargina, atgraso, liūdina. Nors daug mokytojų  nė nesusimąsto, kad jiems taip gali atsitikti, bet gyvenimas neretai iškrečia šunybių, apie kuriuos net nepagalvojame.

Visada yra atspirties taškas, kai vis dar įmanoma nedelsiant sustabdyti arba visiškai užkirsti kelią konfliktui. Tai neretai prasideda nuo netinkamo mokytojo komentavimo ar moksleivio elgesio įvertinimo. Bet kuriuo atveju konfliktas turi būti išvengtas. Todėl mokytojai turi būti atsargūs, norėdami išvengti „negrįžimo taško“, nes tada prasidėjusį procesą sunku bus sustabdyti.

Kita vertus, mokytojas niekada neturėtų aptarinėti kito mokytojo su moksleivio tėvais, mokiniu ar kitu mokytoju. Kiekvienas mokytojas turi savo požiūrį į mokymo organizavimą. Nors ir ne visada sutinkame su kolegų nuomonėmis,  bet juos visada reikia gerbti.

Be to, niekada neturėtų diskutuoti su tėvais ar mokiniais, kaip moko kitas mokytojas. Tokiais atvejais, tėvams ar mokiniams reikia patarti susisiekti su nurodytu mokytoju ar direktoriumi, jei kyla kokių nors neaiškumų, nesusipratimų ar konfliktinių situacijų.

Be to, neturėtų diskutuoti nuošalyje su kitu mokytoju kolega. Nes tai gali skatinti mokytojų  susiskaldymą, nesutarimus bei apsunkinti bendrą mokymų ir švietimo darbą.

Mokytojai turi gerbti savo moksleivius.  Nepaisant to, kad jie išbando pedagogų kantrybę, turi išlikti ramūs ir santūrūs. Kai mokytojas žemina moksleivį, rėkia ant jo, išvadina negražiais žodžiais, juo labiau girdint bendraamžiams, jis menkina savo autoritetą mokinių atžvilgiu.

Dar viena mokytojų problema ta, kad skirdami dėmesį savo kuriam nors numylėtiniui moksleiviui ar keliems, jie praranda klasės kontrolę.

Mokytojas niekada neturėtų ignoruoti moksleivių tėvų. Tai reiškia, kad mokytojas visada turėtų kviesti moksleivių tėvus į rengiamus mokyklos susirinkimus net ir tada, kai jie prieš tai nebuvo, ir aptarti visas su mokiniu susijusias problemas.

Kai kurie mokytojai neteisingai interpretuoja tėvų susirūpinimą dėl savo atžalų mokymosi. Iš tikrųjų tėvai tiesiog nori gauti papildomos informacijos apie savo vaiką. Tai padeda objektyviai įvertinti  ir apsvarstyti problemą bei ištaisyti situaciją. Apskritai mokytojas turi rodyti iniciatyvą kreiptis į tėvus, iškilus bet kuriai problemai.

Galų gale mokytojas niekada neturėtų atsipalaiduoti. Nes pasitenkinimas griauna mokytojo karjerą. Ne tik moksleiviai, bet ir mokytojai turi stengtis gerai dirbti, nuolat ieškoti naujovių ir tobulėti

profesionaliai.

 

parengta pagal teachthought.com/pedagogy

PARAŠYKITE SAVO NUOMONĘ

Prašome įvesti savo komentarą!
Įveskite čia savo vardą