Norint įveikti priklausomybę nuo nikotino pirmiausiai reikia įveikti… save. O jei ir jūsų atžala užtraukia dūmą, labai gera proga abiem mesti rūkyti. Vis dėlto, kodėl trauka cigaretėms tokia stipri ir kaip ją nugalėti?

Tokiems rūkymas neatsiejamas nuo produktyvaus  mąstymo ir darbo

Beje, mėginę mesti rūkyti sakė, kad pirmąsias dvi valandas  visai gali apseiti be cigarečių. Tačiau vėliau prasideda tikras išbandymas ar savęs kankinimas. Galva nustoja dirbti, nuotaika prasta, viskas krenta iš rankų.  Ir tada žmogus pradeda galvoti: ar verta?  Anot rūkoriaus, gal tabakas ir kenkia sveikatai, bet gyvenimas be jo praranda savo džiaugsmą.  Be to, jei tuo metu kaip tyčia užgriuvo visokiausios bėdos ir problemos, susikaupė galybė nepadarytų darbų, anot rūkančiojo, bereikalingas ir papildomas galvos skausmas tikrai nereikalingas.  O dar jei tuo metu kolegos ar bendraamžiai siūlo eiti parūkyti už mokyklos kampo? „Na, nieko, šiandien neišėjo tą padaryti, bet kitą savaitę bus laisvesnis, tada ir mesiu…“, – galvoja rūkorius.

Pagalvokite, ar malonu aplinkiniams  nuolat jausti persigėrusius nuo tabako kvapo jūsų plaukus,  odą ir drabužius?.. Kita bėda ta, kad žmogus pripranta galvoti, planuoti ir atsipalaiduoti su cigarete rankoje.  Tokiems rūkymas neatsiejamas nuo produktyvaus  mąstymo ir darbo, kūrybiškumo, bendravimo. Tai yra su tuo, kas teikia malonumą. „Žmogaus smegenyse įvyksta neurocheminiai pokyčiai, pranešantys jam, kad tai, ką jis darė rūkydamas –  gerai ir malonu. Tada ir susidaro „kilpa“, uždaras ratas. Todėl iškilus panašioms situacijoms, žmogui ir atsiranda didžiulis noras užtraukti dūmą. Išeina, kad nikotinas malonius dalykus dar labiau sustiprina“,  –  paaiškino Londono (Didžioji Britanija) universitetinio koledžo psichologijos profesorius Robertas Westas.

Mesti rūkyti nėra lengva. Ir kiekvienas, kas mėgino tą padaryti, tikriausiai pasakys, kad jam (jai) nepadėjo nei pleistrai, nei kramtomoji guma, nei kitos priemonės. Mat dopamino neuronai, esantys  smegenyse, pajutę nikotino alkį, siunčia signalą, tarsi iš žmogaus būtų atimta kažkas labai brangaus ir svarbaus.

„Šiandien mes žinome, kad rūkymas sukelia rimtų ilgalaikių pokyčių įvairiuose smegenyse vykstančiuose procesuose. Tai paaiškina ir tuos atvejus, kodėl žmonės, kurie prieš dešimt metų metė rūkyti, staiga grįžta prie savo įpročių prisiminimų kamuojami ar atsiradus ir užsitęsus įtemptai situacijai“, – sakė Kalifornijos universiteto (JAV) medicinos, psichiatrijos ir biofarmacijos profesorius Nealas Benowitzas. Anot jo, vis dėlto nusprendusiems  ir norintiems atsisveikinti su šiuo žalingu įpročiu, pirmiausiai turėtų apsvarstyti visus būdus, kaip įveikti priklausomybę. Juk jiems teks susigrumti su labai stipriu priešininku – savo smegenimis. Todėl galima drąsiai teigti, kad metantys rūkyti, pirmiausiai stiprina savo valią prieš galimus „protrūkius“.

Susiradus bendraminčių, lengviau atsisakyti šio žalingo įpročio

Štai keletas patarimų,  padėsiančių  nenukrypti nuo teisingo kelio.

Pirmas ir svarbiausias patarimas – neužsibrėžkite sau rekordų. Remiantis Britanijos nacionalinio sveikatos instituto duomenimis.  bene veiksmingiausias būdas  – ne staiga ir visiškai atsisakyti rūkyti, o pamažu, mažinant surūkomų cigarečių kiekį per vieną dieną.

Tačiau tiksliai laikykitės savo nusistatyto plano. Todėl susirašykite ant popieriaus lapo žingsnius, kurie turi būti nuoseklūs.  Užsibrėžkite sau tarpinius tikslus. Pavyzdžiui, kad kas savaitę surūkysite penkiomis cigaretėmis mažiau. Užsiveskite dienoraštį ir įrašykite į jį savo laimėjimus bei pasiekimus.

Medituokite. Tyrimais įrodyta, kad meditacija suaktyvina smegenų zonas, susijusias su savikontrole.

Daugiau miegokite, nes nemigo problemos priveda prie savikontrolės praradimo, impulsyvumo ir nedėmesingumo.  Nepamirškite, kad nuolat neišsimiegant ir stingant miego, sumažėja jūsų gebėjimus įveikti priklausomybę nuo žalingų įpročių.

Sportuokite. Net  15-20 minučių fizinių pratimų per dieną padeda sumažinti trauką cigaretėms. Kitaip tariant, mankštinantis padeda labiau sutelkti dėmesį ir kontroliuoti save.

Būtų gerai vengti per didelio protinio darbo krūvio, nes savikontrolė taip pat turi ribas. Nes per daug dirbant ar mokantis, labai sunku vienu metu priimti kelis teisingus ir svarbius sprendimus. Be to, gali sukelti nuovargį ir susilpninti valios jėgą. Pasistenkite vengti stresų ir įtampos bent pirmąją savaitę, nusprendus mesti rūkyti.

Susiradus bendraminčių, lengviau atsisakyti šio žalingo įpročio. Juk daug žmonių linkę lyginti save ir savo elgesį su kitais, būti pranašesniais už kitus ir girtis savo laimėjimais. Štai jums ir puiki proga. Aišku, vargu ar pavyks mesti rūkyti, jei rūko jūsų bendraamžiai ir draugai. Todėl susiraskite tuos, kurie jus palaikys  arba prisijungs prie jūsų iniciatyvos – taip pat nuspręs mesti rūkyti.

Dar vienas labai veiksmingas būdas mesti rūkyti, jei jums patinkanti mergina nenori, kad rūkytumėte arba sportuojantis, nerūkantis vaikinas draudžia merginai rūkyti, su kuria jis draugauja. Vadinasi, norite ar nenorite, teks atsisveikinti su cigaretėmis.

Vienaip ar kitaip, bet mesti rūkyti – tai pirmiausiai savo valios išbandymas.

 

parengta rjwest.co.uk

PARAŠYKITE SAVO NUOMONĘ

Prašome įvesti savo komentarą!
Įveskite čia savo vardą