Tėvai dažnai skundžiasi: sunku užmegzti santykius su mokytojais, ypač jei tai yra pirmoji vaiko mokykla arba tiesiog nauja. O vaikų komfortas daugiausia priklauso nuo suaugusiųjų bendravimo ir įtakos. Vaikų ir paauglių gyvenime ir tiek daug kas keičiasi, todėl tikrai nereikia nereikalingų problemų.
Norint išvengti nesusipratimų, kad mokytojas išgirstų mokinį ir norėtų padėti, labai svarbu suprasti, kas jis yra, kodėl jis elgiasi taip, o ne kitaip. Taigi, ko pirmiausia reikia ieškoti, bandant užmegzti ir palaikyti gerus santykius su mokytojais žvaigždėmis?
Jis stengiasi individualiai kreiptis į kiekvieną moksleivį
Anot psichologų, mokytojas pirmiausiai turi būti žodžio žmogus. Tokiam mokytojui pagrindinis dalykas yra tai, ką jis moko. Jis pats kruopščiai pasiruošia, lanko kvalifikacijos kėlimo kursus, skaito specializuotą literatūrą, siekia suprasti visas savo darbo subtilybes ir mano, kad žinios yra geriausias pedagogas.
Be to, mokytojas turi būti orientuotas į aukštos kokybės darbą, kruopščiai ruoštis pamokoms, reikalauti drausmės bei objektyviai vertinti atsakymus bei rezultatus. Todėl suprantamas mokytojo nepasitenkinimas, jei kuris nors jo mokinys praleidžia pamokas, o tai reiškia, kad jis „iškrenta“ iš plano.
Ką čia slėpti, moksleivių santykiai su mokytoju nėra labai įdomūs. Ne vienas jų nesiekia gilintis į amžiaus specifiką, psichologines vaikų ypatybes, nes mokykla, jų nuomone, yra vieta, kur moksleiviai ateina gauti žinių. Ne vienam pedagogui – tai bendravimas, keitimasis informacija ir nieko daugiau.
Mokytoją erzina ir tai, jei mokinys neatliko namų darbų, nes turėjo prižiūrėti mažąją seserį. Jam per daug nerūpi, kas vyksta moksleivių šeimose.
Bet mokytojas turėtų būti labiau nukreiptas būtent į bendravimą. Jam svarbu, kad moksleivio tėvai juo džiaugtųsi, kad mokiniai bėgtų jo pasitikti. Jis stengiasi būti draugiškas, dėmesingas ir to tikisi iš kitų. Jis nori būti suvokiamas kaip gražus, geras žmogus.
Toks mokytojas mėgsta kalbėti užklasinėmis temomis, o kartais jų aptarimas jam virsta savo tikslo siekimu. Jis bando individualiai kreiptis į kiekvieną moksleivį. Tuo tarpu su vyresnio amžiaus mokiniais ji netgi leidžia sau šiek tiek artimiau bendrauti. Tokie mokytojai greitai pradeda draugauti su vaikais, bando užmegzti santykius ir su jų tėvais bei gilinasi į moksleivių šeimos reikalus. Jiems net patinka, kad vaikai lekia koridoriumi, stumdosi, triukšmauja ir linksminasi.
Toks mokytojas tikrai sužinos, kas kam nutiko, kaip jaučiasi vaikas, pasiūlys pagalbą. Deja, bet kartais tėvai ir mokiniai tuo pasinaudoja, piktnaudžiauja jo pasitikėjimu.
Tokie mokytojai daugiau auklėja, o ne ugdo. Jie saugo savo mokinius nuo kitų mokytojų, tikrai myli vaikus, gerai juos pažįsta ir domisi jų gyvenimu.
Be to, toks mokytojas turi savo „aš“. Jis siekia dominuoti ir nėra pasirengęs atsisakyti lyderio pozicijų. Jis nori būti dėmesio centre, mėgsta demonstruoti savo erudiciją, parodyti savo pranašumą.
Pagrindinis jo motyvas yra savęs patvirtinimas. Kartais kitų sąskaita. Tokiems mokytojams sunku, kai kiti giriami. Jie patiria nemalonių emocijų ir dažnai pradeda nuvertinti konkurentus, pasakodami apie juos blogus dalykus. Taip pat gali kritikuoti kolegas tėvų akivaizdoje.
Kai pradedame suprasti kitų žmonių savybes, pradedame geriau suprasti save
Be to, pedagogai „žvaigždės“ labiau linkusios domėtis savo karjeros pažanga. Dažnai jie tampa pagrindiniais mokytojais, direktoriaus pavaduotojais. Jiems yra labai prizai ir apdovanojimai jiems yra labai svarbūs. Jų kabinetų sienos nukabintos įvairiais diplomais, pažymėjimais ir apdovanojimais.
Šio tipo mokytojas netoleruoja pokštų, jo pozicija visada turi būti aukščiau kitų. Jis kruopščiai tausoja savo autoritetą, reikalauja visiškos pagarbos sau. Žinios ir santykiai jam nėra tikslas, o priemonė parodyti savo „aš“.
Bendraudamas su tėvais, kviečiu juos prisiminti, kaip tas ar kitas mokytojas surengė tėvų susirinkimą. Apie ką jis kalbėjo daugiausia? Kokia tema? Kokius žodžius jis pasakė dažniausiai? ir panašiai.
Bet tokio tipo mokytojai realiame gyvenime yra reti. Tačiau išanalizavus jų elgesį, galima išskirti pagrindinius ir pagalbinius bruožus. Būna, kad mokytojas gerai derina visus bruožus: jis lengvai persijungia ir tada nekyla sunkumų bendraujant su juo. Bet taip būna irgi gana retai.
Įsivaizduokite, kad vaiką reikia paimti likus savaitei iki atostogų pradžios ir mes norime tai aptarti su mokytoju.
Kalbantis reikia iškart išsiaiškinti, kurias temas vaikas praleis, kurį vadovėlį reikės perskaityti ir panašiai. Geriau užrašyti mokytojo rekomendacijas ir būtinai padėkoti. Nereikia gilintis į savo asmeninio gyvenimo detales. Būkite konkretūs ir tikslūs. Tada jis laikys jus rimtais ir protingais žmonėmis, patikės, kad su jumis galima sutarti.
Kaip bendrauti su tokiu mokytoju? Žinoma, turėtumėte džiaugtis, rodyti susidomėjimą juo. Geriau pradėti pokalbį nuo mažų dalykų: pasikalbėti apie orą, apie filmus ar knygas, apie kitus bendruosius dalykus ir tik tada imtis reikalo. Žinoma, būtina išlaikyti tam tikrą atstumą, tačiau jis gali būti daug trumpesnis nei su kito tipo mokytojais.
Norint palaikyti gerus santykius su mokytoju „žvaigžde“, svarbu suteikti jam galimybę parodyti savo dominavimą. Iš esmės jam nerūpi, kodėl tėvai nori pasiimti vaiką anksčiau iš mokyklos, dar neprasidėjus atostogoms. Jam svarbu išgirsti tėvus sakant: „Pirmiausia kreipėmės į jus, nes mums svarbus jūsų sutikimas. Mes dar net nenusipirkome bilietų“. Taip jie pabrėžia jo svarbą.
Bet jei mokytojas dėl kokių nors priežasčių nenori paleisti vaiko, turite suteikti jam galimybę išsikalbėti netrukdydami ir nesiginčydami. Jis turi jausti, kad vaidina svarbų vaidmenį jūsų vaiko gyvenime. Ir tik tada ramiai ir užtikrintai išsakykite savo požiūrį, raskite kompromisą ir patikinkite: „Mes jūsų nenuvilsime, atliksime visas jūsų pateiktas užduotis“.
Kai pradedame suprasti kitų žmonių savybes, pradedame geriau suprasti save, galvoti apie tai, koks tipas esame patys, kodėl mums lengva ir malonu bendrauti su vienais žmonėmis, o su kitais – sunku. Taip pat sužinome, dėl kokių priežasčių gali kilti konfliktai ir kaip geriausia jų išvengti. Tokiu būdu taupome laiką, energiją ir apsaugome save ir vaiką nuo nereikalingo streso.