Linkolno mieste, ant kavinės „Red&black“ tualeto sienų buvo užrašas: „Visi turėtų mylėtis su visais“, o apačioje buvo kita eilutė: „Taip žmonės miršta nuo AIDS“. Todėl mokslininkams parūpo išsiaiškinti, kaip dvigubi sekso standartai veikia paauglius.

 

Mažai kalbama, kad seksas be apribojimų gali būti pavojingas

Psichologijos dr. Mary Pipher  savo knygoje „Reviving Ophelia: Saving the Selves of Adolescent Girls“ („Atgaivinti Ofeliją: paauglių mergaičių savybių išsaugojimas“)  aptaria paauglių mergaičių problemas. Kodėl paauglės merginos serga depresija? Ką jos galvoja apie seksą? Kodėl santykiai su motinomis visada prieštaringi ir dažnai sudėtingi? Knyga buvo pakartotinai išleista JAV 25 kartus ir išversta į daugiau nei 40 pasaulio kalbų.

„Mūsų kultūroje tikra netvarka dėl seksualumo. Mes mokome savo dukras, kad jūs turite būti geros žmonos, puikios šeimininkės, o žiniasklaida jas įkvepia, kad pagrindinis dalykas yra gražus kūnas. Filmuose ir televizijoje matome žmones, kurie elgiasi laisvai ir užsiima laisvu seksu, bet mažai kalbame, kad seksas be apribojimų gali būti pavojingas. Mes esame įsipainioję į dvigubus standartus ir lūkesčius, kurie niekada neišsipildo‘, – teigė knygos autorė.

Dešimtajame dešimtmetyje  mokslininkai atliko paauglių gyvenimo tyrimą, kuris atskleidė jų visišką painiavą šiuo klausimu. Paauglių buvo paprašyta atsakyti į klausimą: „Kokiomis aplinkybėmis vyras gali užmegzti seksualinius santykius su moterimi be jos sutikimo?“. Tarp apklaustųjų 80 proc. teigė, kad vyras gali panaudoti jėgą, jei pora yra susituokusi, o 70 proc. – jei pora ketina susituokti. Tuo tarpu  61 proc. respondentų teigė, kad smurtas yra pateisinamas, jei pora jau turi seksualinių santykių. Daugiau nei pusė apklaustųjų manė, kad toks elgesys yra įmanomas, jei to paprašė pati moteris. 30 proc. apklausos dalyvių teisino moterį, kuri turi lytinių santykių su kitais vyrais, jei ji buvo taip seksualiai susijaudinusi, jog negalėjo savęs kontroliuoti ar buvo girta. Daugiau nei pusė apklaustųjų manė, kad „jei moteris rengiasi iššaukiančiai ir eina viena gatve, tai ji pati prašosi būti išprievartauta“.

 

Nekaltybės praradimas buvo laikomas brandos ženklu

Taigi, akivaizdu, kad nė vienas iš šių paauglių nesupranta, jog vyras niekada neturi teisės priversti moters užsiimti seksu. Bet moteriško idealo modeliai  neretai atspindi dviprasmišką požiūrį į moteris ir seksą. Manoma, kad vyrai yra seksualiai aktyvūs ir patrauklūs. Ir moterys turi būti paklusnios ir nuolankios, demonstruoti seksualumą. „Vaizdžiai kalbant, dieną elgtis kaip avelė, o naktį kaip kekšė. Marilyn Monroe žinojo apie šį prieštaravimą ir mokėjo juo pasinaudoti. Ji buvo nekaltas purus kačiukas, aistringa tigrė, vaikas ir „sekso bomba“ viename asmenyje. Nenuostabu, kad merginos yra visiškai sutrikusios ir nesupranta, kada joms reikia būti seksualiomis“, –  rašo dr. Mary Pipher savo knygoje

Anot psichologijos daktarės, merginos mokykloje įgyja dviejų rūšių lytinį švietimą: vieną klasėje, o kitą – mokyklos koridoriuose. Klasė apima anatomiją, vaisiaus vystymąsi ir gimdymą. Mokiniams rodomi filmai apie tai, kaip vyksta apvaisinimas – apie spermą ir kiaušinėlius. (Knygos autorė neslepia, kad taip pat nesutariama  ir dėl lytinio švietimo mokyklose, nes daugelis tėvų mano, jog šių dalykų reikėtų mokyti namuose.)

Kai kuriose mokyklose kalbama apie seksą, gimstamumo kontrolę ir lytiniu keliu plintančias ligas. Deja, daugeliu atvejų tai neveiksminga. Iš esmės tai visiškai nepadeda moksleiviams nustatyti, kas jiems yra svarbiausia: suprasti savo seksualumą, susidoroti su prieštaringais lūkesčiais šiuo klausimu ar gauti rekomendacijas, kaip elgtis oriai seksualinių santykių srityje.

Dešimtojo dešimtmečio vidurinėje mokykloje nekaltybės praradimas buvo laikomas brandos ženklu. Merginos draugės ragino pasimylėti su nepažįstamais vaikinais. Daugelis merginų taip norėjo sulaukti savo bendraamžių pritarimo, kad pasidavė šioms provokacijoms. Tačiau dvigubi standartai vis tiek išliko. „Tos pačios merginos, kurios sekmadienio vakarą buvo priviliotos į seksą, pirmadienio rytą buvo vadinamos kekšėmis. O vakarėliuose sekso  gavę vaikinai, po to jų vengė iš tolo mokyklos koridoriuose“, – sako knygos autorė.

 

Seksą siejo su laisve, pilnametyste ir rafinuotumu

Psichologės tvirtinimu, dešimtojo dešimtmečio paauglės merginos pirmą kartą išgyveno seksualinį jausmą. Seksas jas supainiojo: atrodė pavojingas,  gėdingas, bet gundantis. Merginos jau žinojo apie savo seksualinius troškimus ir siekė sužinoti apie juos dar daugiau. Jos domėjosi priešinga lytimi ir norėjo įtikti vaikinams. Jos seksą siejo su laisve, pilnametyste ir rafinuotumu. Filmuose seksualiniai susitikimai buvo vaizduojami kaip malonūs ir įdomūs. Tačiau merginos jaudinosi, kad sekso partneris sukritikuos jų figūrą ir nepatyrimą. O jei tėvai juos pagaus? O jei jos pateks į pragarą dėl savo nuodėmių? Kaip kad gąsdino tėvai… Be to, jos bijojo nėštumo, lytiniu keliu plintančių ligų, bijojo nemalonumų, jaudinosi, kad nėra pakankamai seksualios ir netenkins partnerių. Galų gale jos girdėjo su tuo susijusius įvairiausius nešvankius žodžius, todėl seksas joms buvo susijęs su moterų pažeminimu ir degradavimu.  Ir jos bijojo emocinės ir fizinės prievartos.

„Iš esmės merginos slėpė visas patirtis savyje, nes suaugusieji ir rafinuoti žmonės nieko nebijo. Dešimtajame dešimtmetyje daugiau nei pusė  merginų nuo penkiolikos iki devyniolikos metų jau turėjo lytinių santykių. Tai dvigubai daugiau nei 1970 metais. Palyginti su 1970-aisiais, penkiolikmečių mergaičių, turinčių lytinių santykių, skaičius išaugo penkis kartus. Tų, kurie turėjo daugiau nei vieną seksualinį partnerį, skaičius padvigubėjo. Mano, kaip psichoterapeutės, patirtis rodo, jog penkiolikmetės merginos nebuvo pasirengusios jokiems seksualiniams santykiams, išskyrus bučiavimąsi ir vaikščiojimą, susikibus už rankų. Šio amžiaus merginos yra per jaunos, kad suprastų ir protingai įvertintų savo veiksmus. Ir negali nuspręsti, ar turėti lytinių santykių. Merginos yra pernelyg jautrios bendraamžių spaudimui. Jų galvose viskas maišėsi: meilė, seksas, populiarumas“, – rašo knygos autorė.

Anot jos, o būdami seksualūs, jie dažnai patenka į bėdą. Kadangi jie dar nėra emociškai ar intelektualiai pasirengę prisiimti kylančią atsakomybę. „Sprendimas turėti lytinių santykių turėtų būti panašus į judėjimą link Šiaurės žvaigždės, tai yra, jūs turite suprasti, kas jūs esate, kokios jūsų vertybės ir ilgalaikiai tikslai. Vidurinėje mokykloje daugelis mergaičių jau yra pakankamai subrendusios ir pasirengusios seksualiniam gyvenimui, tačiau brandžiausios ir sveikiausios iš jų dažnai vengia sekso“, – įsitikinusi dr. Mary Pipher.

 

Keikėsi kaip batsiuviai, bet mažai žinojo apie kontracepcijos priemones ar nėštumą

Jos manymu, taip pat svarbu atskirti lytinius santykius ir įvairius seksualinius išgyvenimus. „Normalu, kad mergaitės džiaugiasi besivystančiu seksualiniu jautrumu ir siekia tai ištirti. Juk galima būti seksualia ir vis tiek likti skaisčia. Tačiau 1990-aisiais nebuvo jokio priimtino ar lengvo būdo atsisakyti  santykiauti su vaikinu. Todėl daugelis merginų stengėsi neiti į pasimatymus ir neleido savęs liesti, nes nežinojo, kurią akimirką pasakyti stop. Juokinga: dėl to, kad daugelis mergaičių buvo informuotos apie pavojingas ribas, kurios tyko seksualinių santykių srityje, jos  net bijojo bučiuotis“, – rašo knygos autorė.

Psichologijos daktarė rašo, kad kai buvo medicinos studentė praėjusio šimtmečio aštuntajame dešimtmetyje, jos pirmoji, kaip gydytojos, praktika buvo dėstyti lytinio švietimo kursus nepalankioje padėtyje esančioms mergaitėms, atsidūrusioms vyriausybės pataisos namuose. Jos buvo nuo trylikos iki penkiolikos metų. Visos jos buvo seksualiai aktyvios. Dvi buvo nėščios, viena buvo išprievartauta, viena buvo įtraukta į prostituciją ir viena turėjo reputaciją kaip mokyklos „sekso bomba“.

„Kai pirmojo grupės susitikimo metu sėdėjome prie stalo, man pasirodė, kad jos labai jaunos ir labai mažai žino ir supranta apie seksą. Jos keikėsi kaip batsiuviai, tačiau mažai žinojo apie savo kūną, kontracepcijos priemones ar nėštumą. Viena mergina pasakė: „Negalima pastoti oralinio sekso su vaikinu metu – tada spermatozoidai patenka į skrandį“. Kita nėščia mergina pasakė: „Aš niekada iš tikrųjų neturėjau lytinių santykių“. Tokį lytinį švietimą jos įgijo iš filmų, televizijos laidų ir gatvėse“, – rašo knygos autorė.

Psichoterapeutės manymu, informacijos apie fiziologiją trūkumas yra pakankamai pavojingas. Ir dar blogiau, kad merginoms niekas nedavė patarimų, kaip teisingai priimti sprendimus dėl sekso. Jos nelabai suprato, ką daro, o po to tiesiog „pamiršo“, kad turėjo lytinių santykių. Jos nežinojo, kad turi teisę  atsisakyti santykiauti, nes nežinojo, kaip pasakyti „ne“.

PARAŠYKITE SAVO NUOMONĘ

Prašome įvesti savo komentarą!
Įveskite čia savo vardą