Atlikus tyrimą, paaiškėjo, kad aukštą IQ turinčios mergaitės, iškilus ypač sunkioms užduotims, greičiau pasidavė, nei kiti. Be to, kuo aukštesnis IQ, tuo greičiau pasidavė. Archyvo nuotrauka

Išskirtiniai sugebėjimai ne visada verčia mokinius labiau pasitikėti savimi. Todėl puikių mokinių sėkmės ir geros savigarbos idėja yra mitas, rašoma Нeidi Halvorson knygoje „The Trouble With Bright Girls“,  praneša „The Science of Success“.

 

Viena sunkiausių kliūčių yra jose pačiose

Anot knygos autoriaus, moterys dažnai yra neįvertinamos, joms sunku pasiekti sėkmę ir įrodyti, kad jos yra ne mažiau kompetentingos nei jų kolegos vyrai. Tačiau protingos ir talentingos moterys retai  susimąsto, kad viena sunkiausių kliūčių yra jose pačiose.

„Savo sugebėjimus vertiname ne tik daug griežčiau, kiečiau, bet ir visai kitaip nei vyrai. Atsakymas į klausimą, kodėl taip nutinka, slypi mūsų praeityje“, – sako motyvacijos ir komunikacijos tyrimo specialistė,  psichologė Heidi Grant Halvorson.

Anot jos, jei dabar jums sekasi, tikėtina, kad buvote vienas geriausių vidurinės mokyklos mokinių. Devintajame dešimtmetyje psichologė Carol Dweck atliko tyrimą, kaip gabios mergaitės ir berniukai susidoroja su nauja ir sudėtinga medžiaga.

Paaiškėjo, kad aukštą IQ turinčios mergaitės, iškilus ypač sunkioms užduotims, greičiau pasidavė, nei kiti. Be to, kuo aukštesnis IQ, tuo greičiau pasidavė. Berniukai, priešingai, naują dalyką suvokė kaip iššūkį ir buvo labiau linkę padvigubinti pastangas nei pasiduoti.

Kodėl taip atsitiko? Didelio skirtumo tarp vaikinų sugebėjimų ir ankstesnių sėkmių nebuvo. Skirtumas buvo tik tas, kaip merginos suvokė sunkumus. Tai yra jos greitai pradėjo abejoti savo sugebėjimais, prarado pasitikėjimą ir dėl to mokėsi ne taip efektyviai.

Tyrėjai išsiaiškino ir šio reiškinio priežastį: merginos laikė savo gebėjimus įgimtus ir nekintančius, o berniukai tikėjo, kad pastangomis ir praktika gali juos lavinti.

Kodėl toks suvokimo skirtumas? „Greičiausiai problema slypi atsiliepimuose, kuriuos gauname iš tėvų ir mokytojų. Mergaitės nuo mažumės išmoksta susivaldyti, geriau paklūsta, todėl dažnai sulaukia pagyrų. Kai gerai mokomės, mums sako: „koks tu protingas“, „išmintingas“, „geras mokinys“. Tokie pagyrimai mus įkvepia, kad tokios savybės kaip sumanumas, greitas sąmojis ir gerumas yra mums būdingi iš prigimties arba jų visai nėra“, – rašoma knygoje.

 

Tai priima kaip raginimą būti dėmesingesniais

Tuo tarpu berniukai kelia daug rūpesčių ir tėvams, ir mokytojams. Net norint priversti juos ramiai sėdėti ir būti dėmesingais,  tėvams reikia įdėti milžiniškų pastangų. Dėl to berniukai sulaukia daug daugiau atsiliepimų, pabrėžiančių sunkaus darbo ir pastangų svarbą („tik būk atsargus ir viską išmoksi“, „pasistenk ir viską padarysi gerai“).

Galutinis rezultatas: kai mergaitės ar merginos susiduria su kažkuo tikrai sunkiu, jos mano, kad nėra pakankamai „protingos“ ar „geros“, o vaikinai tai priima kaip raginimą būti dėmesingesniais ir įdėti daugiau pastangų.

Šias nuostatas nešiojamės visą savo gyvenimą. Mergaitės užauga moterimis, kurios kelia sau per didelius reikalavimus, per anksti daro išvadą, kad neturi pakankamai išteklių sėkmei ir per anksti pasiduoda.

„Užduokite sau keletą klausimų. Kaip dažnai išvengėte sunkumų, išsikeldami lengvai pasiekiamus tikslus? Ar yra kažkas tokio, dėl kurio, jūsų manymu, niekada nepasiseks? Ar yra savybių, kurių niekada neturėsite? Jei į visus šiuos klausimus atsakėte „taip“, greičiausiai esate tik viena iš tų gabių merginų ir esate įsitikinusi, kad jūsų gebėjimai ir savybės yra būdingi ir nekinta. Iš tikrųjų taip nėra.

Galime keistis: tapti protingesni, ugdyti kūrybiškumą, savitvardą, žavesį, pagerinti fizinį pasirengimą ir taip toliau“, – rašo knygos autorė.

Jos įsitikinimu, kai reikia įvaldyti bet kokius įgūdžius, mūsų patirtis, pastangos ir atkaklumas daro viską. Taigi laikas atidėti į šalį savo (klaidingus) įsitikinimus ir susitaikyti su tuo, kad visada galite tobulėti ir pasiekti savo užsibrėžtą tikslą.

 

 

PARAŠYKITE SAVO NUOMONĘ

Prašome įvesti savo komentarą!
Įveskite čia savo vardą