
Vaikų sužalojimų keliuose tema jurisprudencijoje praktiškai nėra plėtojama. Ir esami pokyčiai, tiek teoriniai, tiek praktiniai, dažnai yra fragmentiški. Straipsnyje yra galimybė moksleiviams pasitikrinti Kelių eismo taisyklių žinių lygį.
Vaikai yra jautriausia eismo dalyvių kategorija
Žinia, dinamiška eismo situacija yra padidėjusio pavojaus šaltinis. Dabartinė statistika rodo nerimą keliančius veiksnius, lemiančius vaikų sužalojimų keliuose padidėjimą, nepaisant skelbiamų suaugusiųjų atsakomybės ir saugaus eismo kultūros gerinimo šūkių.
Eismo įvykis – XXI amžiaus tragedija, todėl labai svarbu mokyti vaikus teisingo elgesio gatvėje, atsižvelgiant į jų psichologines ir fiziologines ypatybes.
Vaikai yra jautriausia eismo dalyvių kategorija. Vaiko patirtis šiuo atveju yra menka arba jokios, todėl labai svarbu atkreipti dėmesį į nepilnamečių mokymo, kaip elgtis gatvėje, problemą. Dėl to, kad vaiko organizmas yra formavimosi būsenoje, o daugelis procesų yra judrūs ir nestabilūs, vaikai dėl su amžiumi susijusių psichologinių savybių ne visada gali teisingai įvertinti akimirksniu iškilusią situaciją.
Todėl nusprendėme išsamiau paaiškinti kai kuriuos dalykus:
- Vaikai greitai įsimena Kelių eismo taisykles ir lygiai taip pat greitai jas pamiršta, todėl Taisyklės turėtų būti periodiškai „atnaujinamos vaiko atmintyje“ jam prieinama ir įdomia forma.
- Dažnai suaugusieji (pirmiausia tėvai, vaiko suvokiami kaip elgesio modelis) pažeidžia Kelių eismo taisykles ir atitinkamai parodo vaikams netinkamą elgesio modelį. Yra nuostabi anglų patarlė: „Nemokyk savo vaikų, jie vis tiek elgsis kaip tu“. Gimsta vaikas, ir jis turi daug ko išmokti. Suaugusiojo užduotis yra mokyti savo teisingu pavyzdžiu, nes vaizdinės pamokos yra veiksmingiausios. Vaikas pėsčiuoju tampa daug anksčiau, nei teoriškai yra tam pasiruošęs. Ikimokykliniame amžiuje jį kelyje lydi suaugusieji: tėvai, auklėtojai, artimieji. Kai vaikas tampa moksleiviu, jo saugumą daugiausia lemia jo šeimoje pasiektas pasirengimo savarankiškam judėjimui gatvėmis ir keliais lygis.
Patikimą elgesį keliuose užtikrina tik įpročiai, o jų negali sukurti įspėjamieji žodžiai „būk atsargus“ ar „nekirsk važiuojamosios dalies“. Tik sistemingos, kasdienės treniruotės su nuolatiniu asmeniniu tėvų pavyzdžiu, pradedant nuo ikimokyklinio amžiaus, kai vaikas dar vedamas gatve už rankos, gali sukurti jame įpročius.
- Vaikams, ypač berniukams, judėjimo poreikis viršesnis prieš atsargumą. Tai yra vaikai paprasčiausiai pamiršta pavojų.
- Vaikų periferinio matymo laukas yra 15-20 proc. siauresnis nei suaugusiojo. Kai vaikas žiūri į priekį, dešinėje ir kairėje esančios mašinos jam lieka nematomos.
- Vaikas situaciją vertina daug lėčiau nei suaugęs. Pavyzdžiui, norint nustatyti, ar automobilis stovi, ar juda, suaugusiajam reikia ketvirtadalio sekundės, o vaikui – 4 sekundžių. Be to, vaikai dėl savo amžiaus būdami gatvėje ne visada suvokia pavojų, nežino, kad važiuojantis automobilis negali iš karto sustoti. Vaikai tiki, kad jei mato mašiną, tai juos mato ir vairuotojas, bet taip nėra. Jie nesugeba pastebėti iš tolo artėjančių transporto priemonių ir teisingai įvertinti eismo situacijos.
- Dėl šios priežasties vairuotojui sunkiau pastebėti mažąjį pėsčiąjį. Dėl trumpų žingsnių vaikas rizikos zonoje būna ilgiau nei suaugęs pėsčiasis. Vaiko svorio centras yra aukščiau, todėl bėgant jam sunku sustoti, tačiau lengviau prarasti pusiausvyrą ir kristi.
- Vaikas į suaugusiojo signalą reaguoja pavėluotai, nes informaciją išgirsta ne iš karto. Ši aplinkybė paaiškinama tuo, kad ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikų klausos ypatumai skiriasi nuo suaugusiųjų. Vaikui dažnai sunku greitai nustatyti, iš kur sklinda garsas. Jis reaguoja tik į tuos garsus, kurie jį domina. Išgirdę automobilio signalą vaikai gali žengti lemtingą žingsnį pavojaus link.
- Vaiko smegenys nepajėgia vienu metu sutelkti dėmesį į didelį objektų skaičių, o dažniau jo dėmesys nukreipiamas į jam įdomesnį objektą. Be to, dėl amžiaus ypatumų vaikai negali greitai nukreipti žvilgsnio nuo artimų objektų į tolimus ir atvirkščiai.
- Vaikas skirtingai reaguoja į įvairias transporto priemones: jis atsargiai žiūri į didelius sunkvežimius ir neįvertina automobilių, motociklų ir dviračių pavojingumo.
Prie to, kas išdėstyta, reikėtų pridėti ir nemažai objektyvių aplinkybių, kurios nepriklauso nuo paties vaiko. Tačiau sukuria galimybę trukdyti judėti, pabloginti klausą, apsunkinti galvos sukimąsi apžiūrint važiuojamąją dalį. Pavyzdžiui, dėl prasto matomumo, nepakankamo apšvietimo, nepatogios vaiko aprangos (gobtuvas, žieminė kepurė, tvirtai surištas šalikas ir kt.). Taip pat muzikos klausymasis per ausines.
Žinia, viena iš vaikų kelių eismo traumų priežasčių – nepakankamas moksleivių išmanymas kelių eismo taisyklių srityje. Todėl labai svarbu surengti pokalbį su moksleiviais (sąmoningai vartojame žodį „pokalbis“, norime pabrėžti visų pirma atpalaiduojančios atmosferos kūrimą).
Automobilis iš karto nesustoja
Taigi, jūsų dėmesiui, siūlome pravesti pamoką „Automobilio stabdymo ir stabdymo kelias“, kurioje mokiniai sužinos:
- Transporto priemonei sustabdyti reikia laiko ir vietos. Automobilis sustos nuvažiavęs tam tikrą atstumą – iš pradžių vairuotojo reakcijos metu, paskui stabdant, tada automobilis pravažiuos kitą lėtėjimo ir stabdymo kelią ir tik po viso to sustos.
- Jei padidinsite automobilio greitį dvigubai, stabdymo kelias padidės keturis kartus, o stabdymo laikas padvigubės.
- Kuo didesnė transporto priemonės masė, tuo didesnis stabdymo laikas ir stabdymo kelias, t.y. tuo sunkiau pakeisti automobilio greitį.
- Laikas ir atstumas toje pačioje kelio atkarpoje tam pačiam automobiliui nėra vienodi ir priklauso nuo: oro sąlygų, transporto priemonės greičio, vairuotojo reakcijos laiko, atstumo nuo pėsčiojo iki artėjančios transporto priemonės. Be to, sunkiasvorei transporto priemonei sustoti sunkiau. Taigi, važiuojant 60 km/h greičiu ant sauso asfalto, automobilio stabdymo kelias yra beveik 37 m, o ant šlapio asfalto apie 60 m, ant ledinio asfalto – 155 m. Be to, naktį ir esant nepakankamam matomumui (lietus, rūkas, prieblanda ir pan.) atvažiuojančių transporto priemonių greitis suvokiamas daug mažesnis, o atstumas iki jų atrodo didesnis nei yra iš tikrųjų.
- Kadangi vairuotojo reakcijos laikas į kilusį pavojų vidutiniškai yra 0,8 s, 54 km/h greičiu važiuojantis autobusas per šį laiką pravažiuos 12 m.
- Jei važiuojančio autobuso keleivis atitraukė vairuotojo dėmesį kalbėdamas 5 sekundes, tai autobusas, jei jo greitis buvo 60 km/h, per šį laiką įveiks 83 metrus.
- Jei 4 metrų atstumu nuo vairuotojo staiga į kelią išbėga pėsčiasis, o automobilio greitis yra 36 km/h, o vairuotojo reakcijos laikas yra 1 sekundė, tada vairuotojas nespės sustoti.
- Jei kamuolys išriedėjo ant kelio, o berniukui sugauti kamuolį ir grįžti su juo ant šaligatvio prireikia 7 sekundžių, tai 60 km/h greičiu judantis automobilis nuvažiuos 118 metrų.
Tai turėtų priversti mokinius susimąstyti, kad kirsdami važiuojamąją dalį reikėtų būti atsargesniems, nes, kaip paaiškėjo, laiko, kuriam jie tikėjosi kirsti kelią prieš važiuojančią transporto priemonę, iš tiesų nepakanka.
Pasitikrinkite kelių eismo taisykles
Jūsų dėmesiui nedidelė viktorina – Kelių eismo taisyklių žinių patikrinimas , skirtas 5-7 klasių mokiniams. Tai padės išsiaikinti jų žinias apie kelių eismo taisykles ir požiūrį į šių žinių gavimą. Lygio rodikliai: aukštas – atsakant į klausimus galima padaryti dvi klaidas; vidutinis – penkias; žemas – šešias ir daugiau.
- Kur pėstiesiems leidžiama pereiti važiuojamąją dalį, jei nėra perėjos?
- Ką tokioje situacijoje turėtų daryti pėstysis?
- Iš kurios eismo reguliuotojo pusės leidžiama kirsti?
- Ar pėstiesiems leidžiama kirsti kelią, jei nėra perėjos?
- Ar tokiu atveju leidžiama kirsti kelią pėstiesiems?
- Kiek žmonių gali važiuoti dviračiu?
- Kurioje iš šių vietų pėstiesiems leidžiama kirsti kelią?
- Kaip vadinasi šis ženklas?
- Kuris dviratininkas netrukdo nusileidimams?
- Kuris iš ženklų leidžia pėstiesiems eiti per važiuojamąją dalį tiksliai toje vietoje, kur jis įrengtas?
- Kuris ženklas vadinamas „Pėsčiųjų taku“?
Kai atsakysite į visus klausimus pagal žemiau pateiktus paveikslėlius, tada susiraskite knygelę „Kelių eismo taisykles“ ir pasitikrinkite savo žinias arba paklauskite tėvelių.
“YouTube” vaizdo įrašas