
Neretai galima perskaityti žinutę, kad neblaivus vairuotojas partrenkė pėsčiąjį, avarijos kaltininkas buvo neblaivus, stambios avarijos kaltininkas girtas ir taip toliau. Kodėl vairuotojai prie vairo sėda neblaivūs?
Lieka procentas tų, kuriems iš principo jokios baudos nė motais
Visų pirma, dėl nebaudžiamumo, tiksliau, yra bausmės, bet jos nėra tokios griežtos, kaip turėtų būti.
Tačiau kitas klausimas – ar žmogus susimąstytų, jei baudos būtų daug kartų didesnės ir baudos dydis turėtų skirtis priklausomai nuo kaltininko pajamų. Kodėl žmogus, kurio atlyginimas yra, tarkim, 700 Eurų Eurų per mėnesį, o kito – 15 tūkstančių Eurų atlyginimas per mėnesį, turi mokėti tokias pat baudas? Pirmasis, norėdamas sumokėti baudą, jis turės atidėti kelis mėnesius, nors kažkaip save apribodamas, o antram vairuotojui, kurio atlyginimas yra 15 tūkstančių Eurų, ta pati bauda – tai maža suma. Gal jis net nenusimins ir jam tai nebus pamoka, kaip sakoma, sumokėjo ir pamiršo.
Žinoma, yra ir teisių atėmimo, bet kaip dažnai kelių policijos pareigūnai jus sustabdo? O jei važiuoji maršrutu: namai-darbas-darželis piko valandomis, tai kelių policijos pareigūną keliuose dar reikia labai pasistengti, norint sutikti. Todėl kai kurie vairuotojai tiesiog važinėja ne tik neblaivūs, bet ir neturėdami teisės.
Pastaraisiais metais „girtų“ nelaimingų atsitikimų tema vis dažniau nuskamba žiniasklaidoje. Kaip iš tikrųjų spręsti problemą, kuri turi rūpėti visiems be išimties, ir ar įstatymų griežtinimas padėtų šiuo klausimu?
Nors šiuo klausimu ne viskas taip paprasta. Nė vienai pasaulio valstybei nepavyko išnaikinti „nelaimingų atsitikimų, esant neblaiviam vairuotojui“. Net „blaivioje“ Švedijoje jų yra iki 10 proc. Tai nereiškia, kad reikia būti labiau atlaidiems neblaiviems vairuotojams. Žinoma, bet kuriam normaliam žmogui toks elgesys yra visiškai nepriimtinas ir, be jokios abejonės, turi būti nubaustas. Bet to, šiuo metu galiojantys teisės aktai yra pakankamai adekvatūs. Nors jis nėra toks sunkus kaip, tarkime, Tailande, jis nėra ir pats blogiausias pasaulyje. Be to, nemažai pastaraisiais metais padarytų pakeitimų lėmė tai, kad neblaivių vairuotojų avarijų skaičius sumažėjo daug kartų greičiau nei bendras nelaimingų atsitikimų skaičius.
Ką gali padaryti griežtesni teisės aktai? Ar drakoniškų priemonių įvedimas gali kažkaip kritiškai paveikti situaciją? Kažin… Dabar visi daugiau ar mažiau adekvatūs žmonės ir taip nesėda prie vairo išgėrę. Lieka procentas tų, kuriems iš principo jokios baudos nė motais. Ir važiuos toks žmogus be teisės, ir svetimu automobiliu, jei bus konfiskuotas savas, ir panašiai. Paprastai tariant, ES šalyse, ypač Skandinavijoje, šiuo metu yra sukurta visa eilė priemonių, kurios leidžia jei ne sumažinti alkoholio vartojimą, tai bent jau pripratinti prie jo vartojimo kultūros. Pavyzdžiui, Švedijoje net dideliame mieste yra vos kelios parduotuvės, prekiaujančios alkoholiu. Parduotuvėje neprekiaujama ne tik „sunkiuoju“ alkoholiu, bet net ir alumi – tik nealkoholiniu! Ir žmonės prie to ne tik pripratę, bet ir mano, kad tai logiška ir normalu. Ir dar vienas dalykas – neblaivūs pėstieji. Daugelis nelaimingų atsitikimų įvyksta dėl jų dalyvavimo arba dėl jų kaltės.
Taip, kelio sąlygos būna sudėtingos. Pavyzdžiui, dviračiu važiuojantis žmogus važiuojamąja dalimi. Naktį tai tampa dar vienu rizikos veiksniu.
Taip pat būtina atidžiai išstudijuoti „leistinas alkoholio normas“
Žinoma, galima išsikelti sau kilnų tikslą – nė vieno vairuotojo išgėrus. Bet, deja, tai neįmanoma pasiekti. Tačiau pasiekti, kad šis procentas būtų minimalus, yra gana realu. Tačiau tam reikalingos didelio masto ne tik draudžiančios, bet ir socialinės priemonės.
Vairavimo išgėrus problema kalbama jau ne pirmus metus. Žinoma, geriausiai tai mato tie žmonės, kurie, jei taip galima sakyti, yra priešakyje – policininkai, kelių policijos pareigūnai, VRM vadovybė. Tuo pačiu metu nepastebėti neįmanoma – išties pastaruosius metus ar dvejus žiniasklaidoje vis dažniau publikuojamos medžiagos apie avarijas, kuriose dalyvavo neblaivūs vairuotojai. Visai gali būti, kad čia kalbama apie tai, kad policija tiesiog pradėjo daugiau nustatyti pažeidimus. Nepaisant to, tai nepašalina problemos rimtumo
Pasigirsta pasiūlymų, kad tie, kurie buvo sulaikyti neblaivūs vairuojant automobilį, teisės turėtų būti atimtos iki gyvos galvos. Spręskite patys – kalbant apie statistinę paklaidą, tikimybė vėl įkliūti labai maža. Tai reiškia, kad žmogus po pirmojo pažeidimo ne kartą ar du vairavo automobilį būdamas neblaivus. O mes susiduriame su piliečiu, kuris įžūliai ignoruoja įstatymus. Kam nerimauti dėl tokio dalyko? Nežinai, kaip susivaldyti (o adekvatus žmogus po pirmo sulaikymo šią gėdą prisimins visą gyvenimą), vadinasi, tau negalima patikėti automobilio – važinėk viešuoju transportu.
Taip pat būtina atidžiai išstudijuoti „leistinas alkoholio normas“. Paprastai tariant, fiziologijos požiūriu tai labai miglota sąvoka. Viskas priklauso nuo konkretaus žmogaus organizmo. Grubiai tariant, ką nors gali nunešti nuo pusės taurės šampano, o kažkas gali išgerti ir visą butelį. Netgi tas pats ppm kiekis kraujyje pasireiškia skirtingai priklausomai nuo lyties, amžiaus, fizinės būklės, tuščiu skrandžiu ar ne ir panašiai. Tai reiškia, kad priimtiną saugią normą iš tikrųjų sunku nustatyti.
Svarbu suprasti, kad net ir minimali alkoholio dozė turi poveikį smegenims – slopina reakciją, sukelia euforijos jausmą, nesugebėjimą adekvačiai įvertinti savo veiksmų. Kelio sąlygomis, kur reikia būti itin susikaupusiam, tai yra ne kas kita, kaip tiesioginė grėsmė gyvybei. Ir ne tik savo, bet ir aplinkinių.
Jau kas ne kas, bet gydytojai puikiai tą žino ir ne kartą matė gulinčius reanimacijoje žmones, sunkiai sužalotus eismo įvykiuose. Todėl puikiai įsivaizduoja, ką bent toną sveriantis metalo gabalas gali padaryti su trapiu žmogaus kūnu. Daugeliu atvejų pasekmės yra sunki negalia arba gyvybei pavojingi sužalojimai. Tuo pačiu kalbame ne apie pačius neblaivius vairuotojus, o apie jų aukas – pavyzdžiui, vaikus.
P.S. Jei atsitiktinai pastebėsite, kad automobilį vairuoja išgėręs vairuotojas, nedelsiant paskambinkite bendruoju pagalbos telefonu 112. Tai turėtų būti kiekvieno principinė pozicija.
„YouTube“ vaizdo įrašas